W naszej szkole, która w roku szkolnym 2022/2023 ubiega się już po raz trzeci o tytuł Złotej Szkoły NBP zawiązała się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna zdobyła niezbędną wiedzę do wykonania zadań, opracowała pomysły na ich realizację i przeprowadziła zadania programu. Na koniec nauczyciele należący do drużyny wysyłali relacje z wykonania zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół NBP.
W programie w obecnej III edycji wzięli udział nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz szkół ponadpodstawowych. Nauczyciele realizujący program wraz z uczniami to nauczyciele różnych przedmiotów w naszej szkole np. matematyki pani Marta Korol i Bogusława Wojakiewicz, historii- pani Idasiak Edyta, języka polskiego- pani Kolwicz Anna, przedsiębiorczości- pani Monika Suska – Rugała, czy języka angielskiego pani Monika Mańka. Podjęcie wyzwań związanych z uczestnictwem w programie stało się i dla nauczycieli, i dla uczniów okazją do przeżycia nowej „przygody edukacyjnej”. Dzięki temu przekonali się oni, iż z powodzeniem można połączyć treści z danego przedmiotu szkolnego z zagadnieniami ze świata ekonomii. Nie sposób pominąć także ogromu wiedzy zdobytej podczas realizacji programu. Uczniowie zdobyli wiedzę ekonomiczną, która już teraz, a nade wszystko w późniejszym życiu młodych ludzi, będzie bardzo przydatna, zwłaszcza w świecie, w którym dziedzina ta zajmuje jedno z czołowych miejsc.
Zadanie ,,Lekcja z ekonomią” w III edycji polegało na przeprowadzeniu lekcji na temat „Poznajemy Bank Centralny” w ramach dowolnego przedmiotu. Lekcje miały charakter interdyscyplinarny, tzn. łączyły tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. Cykl lekcji był przeprowadzony przez kilku nauczycieli różnych przedmiotów, dla różnych grup uczestników- szkoły podstawowej, branżowej i technikum. Młodzi uczestnicy dowiedzieli się, czym bank centralny różni się od innych banków oraz jaką rolę pełni NBP w polskim systemie bankowym.
Okazuje się , że uczniowie po lekcjach z ekonomią wysnuli w niosek, że na przedmiotach niby to nie związanych z ekonomią można o ekonomii mówić bardzo wiele. Na przykład na historii połączyliśmy odbudowę II Rzeczpospolitej w tym reformę walutową Władysława Grabskiego z funkcją i zadaniami NBP oraz zabezpieczeniami przed fałszowaniem pieniędzy. Laboratorium autentyczności bardzo się uczniom podobało ponieważ przez ciekawe karty wiedzy zaczerpnięte z materiałów Narodowego Banku Polskiego poznali i mogli rozpoznać takie zabezpieczenia na banknotach jak recto-verso, znak wodny ,pas opalizujący , nitkę zabezpieczającą, efekt kątowy czy mikrodruk. Mieli także wiele pytań o konsekwencje w postaci kar sądowych związanych z obrotem falsyfikatami. Ciekawostką był także wirtualny spacer po Narodowym Banku Polskim, gdzie uczniowie mogli obejrzeć skarbiec i zapoznać się z historią pieniądza. Uczniowie wykonali także samodzielnie prezentacje na temat historii pieniądza (Knga Czajka, Jan Nowicki, Jakub Nowicki). Każdy, kto weźmie udział w programie zyskuje. Przede wszystkim ma szansę na wzięcie udziału w ciekawej, pełnej wiedzy i dobrej zabawie i podróży do świata ekonomii i finansów, świecie, który jest jednym z najważniejszych elementów naszego codziennego życia.
Mało tego! Do udziału w programie zaprosiliśmy całą społeczność szkolną, czyli także rodziny uczniów, a co za tym idzie integrowaliśmy środowisko szkolne.
Opiekunowie realizujący z uczniami lekcje z ekonomią : Idasiak Edyta, Anna Kolwicz
44-330 Jastrzębie-Zdrój
ul. 11 Listopada 4