Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła w roku szkolnym 2024/2025 bierze udział
w Ogólnopolskim Programie profilaktycznym Godzina dla Młodych Głów, który jest częścią projektu MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA założonej przez Martynę Wojciechowską.
Liderką programu w naszej szkole jest pedagożka szkolna p. Katarzyna Matuszewska, która poprowadzi uczniów naszej szkoły przez poszczególne etapy programu i zgodnie z jego założeniami będzie wspierać dzieci i młodzież, a także nauczycieli w działaniach z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego podejmowanych według określonych scenariuszy.
Program profilaktyczny Godzina dla MŁODYCH GŁÓW jest propozycją odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie wśród uczniów i uczennic, rodziców i nauczycieli na otwartą rozmowę
o zdrowiu psychicznym. Główne zadanie programu to otwarta rozmowa o zdrowiu psychicznym,
w tym wzmocnienie poczucia sprawczości wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz pierwsza pomoc psychologiczna (PPP) – w pierwszym półroczu; oraz higiena cyfrowa i bezpieczeństwo w sieci –
w drugim półroczu.
Program został zbudowany został przez specjalistki i specjalistę – psycholożki Aleksandrę Kuberską i Martę Jagodzińską z emocjonalia.pl; Weronikę Snoch i Angelikę Frierdrich
z Nastoletniego Azylu; Justynę Żukowską-Gołębiewską, psycholożkę, reprezentantkę Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów; oraz Sławomira Prusakowskiego, psychologa, wykładowcę z SWPS we Wrocławiu. Celem autorów było stworzenie takiego programu, który będzie intuicyjny i prosty w adaptacji na każdym etapie edukacji.
Oczekiwane efekty po realizacji programu profilaktycznego:
Autorzy programu oczekują, że uczniowie i uczennice:
Będą umieć mówić dorosłym o tym, co czują i co przeżywają.
Zdecydują się pójść do psychologa, aby porozmawiać o tym, co czują, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Będą wiedzieli, jak pomóc innej osobie, gdy poczuje smutek lub strach, z którym sobie nie radzi.
Będą umieli zauważyć, że ktoś z ich kolegów lub koleżanek ma problem ze swoimi emocjami i sobie z nimi nie radzi, a następnie będą umieli z nimi porozmawiać.
Będą wiedzieli, jak unikać zagrożeń świata online.
Będą lepiej wiedzieli, jak sprawdzać, czy informacje, które znajdą w Internecie, są prawdziwe.
Będą bardziej uważni na przekraczanie granic w środowisku offline i online.
Będą bardziej uważni na utrzymanie równowagi między czasem spędzonym w Internecie
a zdrowym snem, aktywnością fizyczną, edukacją, relacjami w środowisku offline, czy zdrową dietą.
Będą lepiej rozpoznawać swoje granice.
Będą lepiej zauważać swoje potrzeby.
Będą lepiej rozumieć, jakie emocje przeżywają.
Będą częściej mówić dorosłym o tym, co czują i co przeżywają.
Oczekiwane efekty względem rodziców:
Zauważą zmianę w postawie swojego dziecka – np. dziecko inicjuje rozmowę o tym,
co czuje i co je niepokoi.
Będą wiedzieć, jak rozmawiać z dzieckiem o jego emocjach, potrzebach czy granicach.
nadawca: Matuszewska Katarzyna
44-330 Jastrzębie-Zdrój
ul. 11 Listopada 4